7 heerlijke eiwitrijke

Voedingswaarde n°1 : kip – 28g eiwit voor 100g1

Veelzijdig en lekker, kip is één van de gemakkelijkste ingrediënten om in jouw voedingspatroon op te nemen. Voeg gegrilde kip toe aan jouw favoriete salade, of bak het met seizoensgroenten voor een eenvoudig, heerlijk diner! Kip kan je perfect één tot drie keer per week eten2!

Op het gebied van voeding wordt kippenborst zeer gewaardeerd vanwege het gehalte aan leucine, een essentieel aminozuur (1,7 mg per 100g) en het lage vetgehalte (lipiden: 1,7g/100g1) in vergelijking met andere vleessoorten.

Sept_Delicieux_aliments_proteines-Poulet_3

Voedingswaarde  n°2 : zalm – 25,5g eiwit voor 100g1

Zalm is naast zn heerlijke smaak, heel simpel te bereiden; als aanvulling op de Japanse keuken (met rijst en gemarineerde groenten) of in romige Italiaanse risotto’s.

Maar dit is niet de enige reden waarom sporters dol zijn op zalm. Het wordt vooral gewaardeerd voor zijn omega-3, proteïne- en fosforgehalte1.

Het wordt zelfs aangeraden om één of twee keer per week2 vis te eten, en zeker eenmaal vis met een hoog vetgehalte, zoals zalm!

Sept_Delicieux_aliments_proteines-Saumon-3

Voedingswaarde  n°3 : cheddar – 24g eiwit voor 100g1– aanbevolen portie

Cheddar is één van de kazen die bekend staat om zijn hoge vetgehalte, omdat het bijdraagt aan de energieopslag van lipiden. Het wordt ook gewaardeerd door sporters vanwege de hoge kwaliteit aan melkeiwitten.

Daarom is het zelfs aan te raden om elke dag 30 tot 40g2 harde kaas, zoals cheddar, te eten! Voeg het toe aan jouw omelet om het wat meer smaak te geven of serveer het met volkorenbrood en rozijntjes voor een “Cheese & Wine”!

Sept_Delicieux_aliments_proteines-Fromage

Voedingswaarde  n°4 : amandelen – 21g eiwit voor 100g1

Amandelen (best natuurlijk) zijn gemakkelijk om mee te nemen, waardoor het een uitstekend tussendoortje is voor onderweg. Noten in het algemeen (zonder toegevoegde suiker of zout) zijn een belangrijk onderdeel van een gezonde en gevarieerd voedingspatroon. Het zijn bronnen van goede vetten, proteïnen en vezels. Daarom is het aan te raden om 15 tot 25 gram per dag te eten2.

Sept_Delicieux_aliments_proteines-Amandes

Voedingswaarde  n°5 : Rode vlees (steak) – 19g à 23g eiwit voor 100g1

Steaks leveren onder andere ijzer en fosfor1 en zijn makkelijk te bakken. Naast een een druppel olie en een beetje zout is er niet veel meer nodig voor een goede smaak.

Het wordt echter aanbevolen om niet meer dan 300 gram rood vlees per week te eten2. Dit kan bijvoorbeeld worden vervangen door andere proteïnerijke voedingsmiddelen die hierboven of hieronder worden genoemd (vis, eieren, gevogelte, …) of plantaardige alternatieven.

Sept_Delicieux_aliments_proteines-Steak-3

Voedingswaarde  n°6 : eieren – 12g tot 16g eiwit voor 100g1

Iedereen kookt wel af een toe een eitje, omwille van de verscheidenheid aan mogelijkheden (spiegelei, gekookte ei, omelet, enz.), de snelle voorbereiding, maar ook hun eiwitgehalte die sterk gewaardeerd wordt door sporters!

Ze bevatten 12 tot 13g proteïne (gekookt ei, gepocheerd ei, hardgekookt ei) per 100g, tot 16g voor de dooier alleen1. Tel gemiddeld 6g eiwit in één ei: het is gemakkelijk om zo je eiwitinname te controleren!

Bonus: eitjes zijn ook goed voor hun lysinegehalte, een essentieel aminozuur dat sporters zo dierbaar is! Wel opletten, eieren mag je ook niet elke dag eten, eerder één tot drie keer per week2.

Sept_Delicieux_aliments_proteines-Oeufs-3

Voedingswaarde  n°7 : de melkspecialiteiten HiPRO – 8g tot 9,5g eiwit per 100g

Proteïnerijke melkspecialiteiten zoals HiPRO zijn bedoeld voor mensen die regelmatig en intensief sporten. Ze zijn een bron van calcium4 en rijk aan proteïne3. Daarom raden de Belgische autoriteiten aan om dagelijks 250g tot 500g melk of zuivelproducten zoals HiPRO te consumeren2!

HiPRO - Visuel_HP - Gamme - Mobile

Melkproteïnen zijn erg populair bij sporters

Melkproteïnen zijn erg populair bij sporters vanwege hun verteerbaarheid en hun gehalte aan essentiële aminozuren (zoals de populaire wei-eiwit, ook wel bekend als “whey protein”, bijvoorbeeld).

Melkeiwitten, of beter gezegd caseïne en wei-eiwitten, staan allemaal bekend om hun zeer goede verteerbaarheid, volgens de PDCCAS-score.

Nu weet je hoe belangrijk het is om je eiwitbronnen te variëren om de voedingsstoffen te krijgen die je lichaam nodig heeft.

Aarzel niet om ook HiPRO producten toe te voegen aan jouw voedingspatroon, die dankzij hun duidelijke proteïnegehalte (15g per potje en 25g per fles) jou gaan helpen om jouw eiwitinname te berekenen!

nl-proteines-visuel-02
Bronnen:

1. Ciqual Tables
2. Hoge Gezondheidsraad. Voedingsaanbevelingen voor België – 2016. Brussel : HGR ; 2016. Advies n° 9285.
3. HiPRO melkspecialiteiten zijn rijk aan proteïne. Proteïnen dragen bij tot de groei en instandhouding van de spiermassa.
4. HiPRO melkspecialiteiten zijn een bron van calcium (zoals alle zuivelproducten). Calcium is noodzakelijk voor het onderhoud van botten en tanden.